Τουλάχιστον από το 2012 το κύκλωμα εργαζομένων του Μετρό που υφάρπαζε έσοδα από εισιτήρια/κάρτες

?????????????

Τουλάχιστον από το 2012 λειτουργούσε το κύκλωμα των εργαζομένων του Μετρό που υφάρπαζε χρήματα από την πώληση εισιτηρίων και καρτών.

Μονάχα, το 2015, σύμφωνα με το σχετικό πόρισμα της Γενικής Επιθεωρήτριας Δημόσιας Διοίκησης, το εν λόγω κύκλωμα δεν απέδωσε στα ταμεία της εταιρείας (ΣΤΑΣΥ) έσοδα από εισιτήρια και κάρτες, ύψους 1,15 εκατ. ευρώ.

«Τις καταθέτω και τις δύο, διότι από αυτές τις δύο εκθέσεις φαίνεται ότι από το 2012 είχε αρχίσει αυτή η ιστορία και πιο πριν ίσως.

Και από την έκθεση του εσωτερικού ελέγχου και στη συνέχεια του 2014, που δόθηκε η εντολή καταμέτρησης και επ’ ευκαιρία, διαπιστώθηκαν και άλλου είδους προβλήματα», ανέφερε, στη Βουλή, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, υποστηρίζοντας ότι η οικονομική ζημιά για την ΣΤΑΣΥ είναι μεγαλύτερη.

«Το πόρισμα της ΓΕΔΔ περιλαμβάνει μόνο το 2015 και μόνο τα χρήματα που ήταν από τα ταμεία του ΜΕΤΡΟ, σε σχέση με τα επιστρεφόμενα εισιτήρια.

Δεν περιλαμβάνει τους αυτόματους πωλητές εισιτηρίων, δεν περιλαμβάνει όλους τους σταθμούς του ΜΕΤΡΟ, όπως αντιλαμβάνεστε, και δεν περιλαμβάνει και τα προηγούμενα χρόνια», υπογράμμισε ο υπουργός Μεταφορών.

Αναλυτικά, η τοποθέτηση του υπ. Μεταφορών στη Βουλή

Κύριε Αμυρά, δυστυχώς δεν ήταν μόνο αυτά στο ΜΕΤΡΟ. Όπως γνωρίζετε πάρα πολύ καλά, αυτό ήταν το ένα κόλπο και δεν ήταν μόνο για το έτος 2015 που εντοπίστηκε. Γινόταν αρκετά χρόνια πριν.

Το δεύτερο ήταν αυτό που αποκαλύφθηκε το καλοκαίρι και πιάστηκε εργοστάσιο που τύπωνε και πλαστά εισιτήρια, αλλά και κανονικά πλαστά εισιτήρια με διπλούς αριθμούς. Μάλιστα, ήταν από την εταιρεία που είχε αναλάβει τον διαγωνισμό των εισιτηρίων σε συνεργασία με εργοστάσιο στο εξωτερικό.

Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για την ερώτηση που κάνατε, γιατί επιτέλους πρέπει να αναδειχθούν μερικά πράγματα και να μην γίνονται οι ανακοινώσεις μόνο δια του Τύπου ή μόνο δια των δελτίων τύπου.

Εδώ και περίπου έναν χρόνο γίνεται έρευνα από τη γενική επιθεωρήτρια, η οποία έχει καταλήξει και το πόρισμα έχει βγει πρόσφατα. Αυτό το πόρισμα περιλαμβάνει μόνο το 2015 και μόνο τα χρήματα που ήταν από τα ταμεία του ΜΕΤΡΟ, σε σχέση με τα επιστρεφόμενα εισιτήρια. Δεν περιλαμβάνει τους αυτόματους πωλητές εισιτηρίων, δεν περιλαμβάνει όλους τους σταθμούς του ΜΕΤΡΟ, όπως αντιλαμβάνεστε, και δεν περιλαμβάνει και τα προηγούμενα χρόνια.

Στο σημείωμα που έστειλε,για απάντηση και ενημέρωση στην ερώτησή σας, η γενική επιθεωρήτρια αυτό το αναφέρει, όπως αναφέρει ότι θα συνεχιστεί και συνεχίζεται η έρευνα σε αυτά τα πεδία. Έχει σταλεί στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές, στις οικονομικές υπηρεσίες που κάνουν τους ελέγχους.

Τα χρήματα δεν μπορούν να προσδιοριστούν. Τα συγκεκριμένα χρήματα από τους συγκεκριμένους σταθμούς είναι 1.150.000 ευρώ. Όμως, εδώ υπάρχουν πολύ συγκεκριμένες ευθύνες και υπηρεσιακών παραγόντων, αλλά και διοικήσεων.

Και υπάρχουν συγκεκριμένες ευθύνες, γιατί αρκετό καιρό οι διαδικασίες που όφειλαν να υπάρχουν δεν υπήρχαν και όσον αφορά την συλλογή των χρημάτων, αλλά και για τους ελέγχους και για την αντιστοίχιση των στοιχείων που ερχόντουσαν από τους σταθμούς, με αποτέλεσμα να έχουμε τέτοια φαινόμενα μέχρι και το 2015.

Και πιστεύω ότι η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα είναι μια πολύ μεγάλη ανάσα για τα οικονομικά και για τις κοινωνικές πολιτικές που πρέπει να κάνουμε και να προχωρήσουμε από τις αστικές συγκοινωνίες.

Είναι πάρα πολλά τα λεφτά που χανόντουσαν μέσα από τέτοια κυκλώματα ή μέσα από τα πλαστά εισιτήρια και τα κυκλώματα των πλαστών εισιτηρίων. Δεν έχουμε εντοπίσει ακόμη –γίνεται έρευνα και γι’ αυτό- αν αυτά τα κυκλώματα είχαν και σχέση μεταξύ τους.

Δευτερολογία υπουργού Μεταφορών

Καλύτερα να μην είχε υπάρξει και να μην είχαμε τέτοια φαινόμενα. Αυτό, όμως, για να γίνει πρέπει να διασφαλίζουμε και διαδικασίες και σοβαρούς αξιόπιστους μηχανισμούς ελέγχου.

Κύριε Πρόεδρε, θεωρώ ότι η εισιτηριοδιαφυγή είναι ένα μεγάλο θέμα σε σχέση με τους συμπολίτες μας που δεν έχουν την κοινωνική συνείδηση να χτυπάνε το εισιτήριο.

Μετά και την ένταξη της κατηγορίας των πολιτών που είναι άνεργοι να μετακινούνται δωρεάν συν τις προηγούμενες ομάδες που είχαν ενταχθεί, πραγματικά είναι ένα ζήτημα κοινωνικής συνείδησης από εκεί και πέρα για το ποιος δεν χτυπάει εισιτήριο.

Πιστεύω ότι αυτό δεν μπορεί να πολεμηθεί βάζοντας δύο ελεγκτές σε κάθε λεωφορείο ή σε κάθε συρμό του ΜΕΤΡΟ. Πιστεύω ότι αυτό έχει να κάνει με την παιδεία που πρέπει να έχουμε ως κοινωνία ή με συστήματα, όπως αυτό που πάμε να εφαρμόσουμε μέσα στον Φεβρουάριο και να το ολοκληρώσουμε τον Απρίλιο. Σε πλήρη εφαρμογή θα είναι τον Ιούνιο, γιατί θα έχουμε μια περίοδο διπλής εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου με τα υπάρχοντα εισιτήρια.

Δεν υπάρχει κανένα θέμα με τα προσωπικά δεδομένα. Έκανε πάρα πολύ καλή δουλειά και ο ΟΑΣΑ και η Αρχή Προσωπικών Δεδομένων. Δεν μπορεί να επαναληφθεί από δημόσιο οργανισμό αυτό που γινόταν από τους ιδιωτικούς φορείς, να πουλάνε τα στοιχεία των πολιτών δεξιά και αριστερά ή να έχει ο οποιοσδήποτε πρόσβαση στο πού μετακινείται ο καθένας από εμάς.

Άρα, διασφαλίζονται τα στοιχεία εκείνα που πρέπει σε διαφορετικές βάσεις για να μην μπορεί να γίνει διασταύρωση. Και αυτό είναι το πιο σημαντικό.

Σχετικά με την εισιτηριοδιαφυγή όσων πολιτών δεν χτυπάνε το εισιτήριό τους, δεν το ακυρώνουν, να πω ότι τα κυκλώματα δυστυχώς έχουν κοστίσει πολύ περισσότερο στις αστικές συγκοινωνίας από ό,τι η εισιτηριοδιαφυγή. Και αυτό το λέω με πλήρη επίγνωση του τι γίνεται.

Έχουμε κάνει τις απαραίτητες ενέργειες και σε διαβούλευση για να εξαιρεθούν από το ένα προς τέσσερα, για να πάρουμε προσωπικό και να μην πληρώνουμε ρεπό και υπερωρίες, που κοστίζουν πολύ περισσότερο.

Εδώ, όμως, έχουμε και κάποια θέματα. Και δεν το λέω αυτό για να πολώσω το κλίμα: Ρωτήσατε ποιοι έχουν την ευθύνη και γιατί άλλαξαν οι διαδικασίες -αν άλλαξαν- την άνοιξη του 2015.

Καταρχάς, οι υπάλληλοι που βρέθηκαν –είναι τρεις μου φαίνεται – αυτοί στους οποίους αποδόθηκαν συγκεκριμένες ευθύνες έχουν ήδη απολυθεί και η έρευνα συνεχίζεται για τους υπόλοιπους.

Υπάρχουν, όμως, δύο εκθέσεις, κύριε Αμυρά. Η μία είναι του 2012 και είναι έκθεση εσωτερικού ελέγχου. Θα την καταθέσω αν χρειάζεται.

Και η άλλη είναι του 2014, με εντολή του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου κ. Παπαθανάση που λέει για αυτά τα πράγματα. Διαπιστώνει τις ελλείψεις στη διαδικασίες. Τίποτα. Απολύτως τίποτα. Και αν μη τι άλλο εδώ πέρα υπάρχει…

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Νικήτας Κακλαμάνης): Τι ημερομηνία έχει η δεύτερη;

ΥΠΟΥΡΓΟΣ: Θα την καταθέσω και αυτήν. Μάρτιο του 2014, κύριε Πρόεδρε.

Τις καταθέτω και τις δύο, διότι από αυτές τις δύο εκθέσεις φαίνεται ότι από το 2012 είχε αρχίσει αυτή η ιστορία και πιο πριν ίσως.

Και από την έκθεση του εσωτερικού ελέγχου και στη συνέχεια του 2014, που δόθηκε η εντολή καταμέτρησης και επ’ ευκαιρία, διαπιστώθηκαν και άλλου είδους προβλήματα.

Έχω στη διάθεσή μου επίσης την έκθεση της Γενικής Επιθεωρήτριας. Είναι στη διάθεση όποιου μέλους του Κοινοβουλίου θέλει. Επειδή είναι σε εξέλιξη η έρευνα, να τη δώσω στο Προεδρείο και όποιος συνάδελφος θέλει να έρθει να ενημερωθεί. Θα τη δώσω στον κ. Κακλαμάνη.

Το πόρισμα της ΓΕΔΔ

Απάτη, ύψους 1,15 εκατ., διαπίστωσε ο έλεγχος και η ΕΔΕ στην ΣΤΑΣΥ («Σταθερές Συγκοινωνίες»), σύμφωνα με το γραφείο της ΓΕΔΔ.

Το 2015, διατέθηκαν εισιτήρια και κάρτες αξίας άνω του 1,1 εκατ. ευρώ, αλλά τα έσοδα ουδέποτε αποδόθηκαν στο ταμείο της εταιρείας που διαχειρίζεται τα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας (μετρό, ηλεκτρικός, τραμ).

Μετά από την Εντολή Ελέγχου, έγινε έλεγχος και Ένορκη Διοικητική Εξέταση στη ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε., σχετικά με τη διαδικασία είσπραξης και απόδοσης χρηματικών ποσών που προέρχονται από τη διάθεση εισιτηρίων, καρτών απεριορίστων διαδρομών και προστίμων της εταιρείας για το έτος 2015.

Αφορμή για τον έλεγχο αυτό ήταν ανώνυμη καταγγελία που περιήλθε στο Γραφείο του και αφορούσε υπεξαίρεση μεγάλων χρηματικών ποσών από υπαλλήλους του Τομέα Καταμέτρησης της ΣΤΑ.ΣΥ ΑΕ (Μετρό Γραμμές 2 και 3).

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση, από τον έλεγχο και τη διενεργηθείσα ΕΔΕ προέκυψαν τα ακόλουθα:

Υπάλληλοι της ΣΤΑ.ΣΥ Α.Ε (Μετρό Γραμμές 2 και 3) προέβησαν σε διαθέσεις εισιτηρίων/καρτών (κουπονιών) σε Εκδότες (πωλητές) Σταθμών του Μετρό, συνολικού ύψους 1.156.321,20 ευρώ προς πώληση στο κοινό, χωρίς να βρεθούν κατά τον έλεγχο του ΓΕΔΔ, τα αντίστοιχα παραστατικά στοιχεία διακινήσεων των εν λόγω εισιτηρίων/καρτών.

ΠΗΓΗ – METAFORESPRESS