Το στρατηγικό σχέδιο του υπ. Μεταφορών για τις αστικές συγκοινωνίες. Οι παθογένειες που εντοπίστηκαν

AMAKSOSTASIOMETRO

Το υπουργείο Μεταφορών παρουσίασε τους βασικούς άξονες του στρατηγικού σχεδίου για τις αστικές συγκοινωνίες, το οποίο βασίζεται στους ακόλουθους τομείς:  

-Την αναδιάρθρωση του κόστους του οργανισμού. Αντιπροσωπευτικά παραδείγματα η ψηφιοποίηση της λειτουργίας και των υπηρεσιών του Ομίλου, η συνένωση όμορων τμημάτων σε κάθε εταιρεία, η βέλτιστη διαχείριση στόλου και δρομολογίων (τηλεματική) και η πρόσληψη ειδικού προσωπικού (οδηγών και τεχνικού προσωπικού).

-Την αύξηση των εσόδων. Η φιλοσοφία δεν είναι η αύξηση των τιμών των προϊόντων, αλλά η διεύρυνση των χρηστών των δημόσιων συγκοινωνιών μέσω της συνέπειας στα δρομολόγια (τηλεματική), η βέλτιστη κάλυψη της Περιφέρειας Αττικής, με στοχευμένη πύκνωση και σύνδεση των ενδοδημοτικών μεταφορών με τα μέσα σταθερής τροχιάς, το ζωνικό σύστημα προϊόντων (νέο σύστημα τιμολόγησης) που θα βασίζεται στη δικαιοσύνη (απόσταση) και την εμπιστοσύνη (συχνότητα χρήσης), τη πάταξη της εισιτηριοδιαφυγής (Ενιαίο Ηλεκτρονικό Εισιτήριο), αλλά και νωρίτερα της λειτουργίας του ΑΣΣΚ, με στοχευμένη πολιτική προληπτικού ελέγχου στις πύλες και σε κεντρικούς σταθμούς, σε συνδυασμό με τη  διεύρυνση του μέτρου της εισόδου από την πρώτη πόρτα για τα λεωφορεία και τη σύνδεση με τη νέα επιχειρηματικότητα και τα συστήματα πληροφορικής. 

-Την σύνδεση του Ομίλου με τον πολίτη και το περιβάλλον. Θα ενταχθούν δράσεις διαχείρισης στόλου και παρακολούθησης στόχων εξοικονόμησης ενέργειας (σε κινητά και ακίνητα στοιχεία). Επίσης, θα διερευνηθεί η ανανέωση του στόλου των λεωφορείων με νέα οικολογικής τεχνολογίας.

-Τέλος, θα αξιοποιηθούν όλες οι υποδομές του ΟΑΣΑ (στάσεις και μέσα), ώστε να συνδεθούν με δράσεις πολιτισμού ανοικτές προς του πολίτες.

Συμπερασματικά, όπως αναφέρει το υπουργείο Μεταφορών, οι δημόσιες συγκοινωνίες οφείλουν να εισέλθουν με ένα βιώσιμο τρόπο στην κοινωνική, οικονομική και πολιτισμική ζωή της Αττικής.

«Οι νέες διοικήσεις του Ομίλου με ένα ξεκάθαρο Σχέδιο Δράσης θα κινηθούν προς την κατεύθυνση της αναδιάρθρωσης που ευνοεί την κοινωνία και την οικονομία και όχι τη μόχλευση χρηματοοικονομικών πολιτικών που δεν οδηγούν σε αναβάθμιση του παρεχόμενου συγκοινωνικού έργου, αλλά σε απαξίωση του θεσμού των Δημόσιων Συγκοινωνιών και του ρόλου που μπορούν να επιτελέσουν στην ανάταξη της Ελληνικής Οικονομίας», επισημαίνει το υπουργείο.

Οι παθογένειες που εντοπίστηκαν στον ΟΑΣΑ, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης, σε ερώτηση του Κ. Χατζηδάκη στη Βουλή

-Είναι εξυγίανση να μην έχει γίνει ούτε μία ενέργεια προς την ενοποίηση και βελτιστοποίηση του κόστους λειτουργίας του Οργανισμού;

Δηλαδή να μην υπάρχει κεντρικός έλεγχος όσον αφορά τις προμήθειες, τις ασφάλειες, το πληροφοριακό σύστημα, τα λογιστικά, τα διαφημιστικά έσοδα και τις στρατηγικές, τον προγραμματισμό του συγκοινωνιακού έργου, κτλ.  Είναι χαρακτηριστικό ότι συναντώνται διαφορετικοί διαγωνισμοί για ίδιες προμήθειες και διαφορετικοί όροι ασφάλισης σε λεωφορεία και τρόλεϊ.  

Απόρροια το πρώτου είναι ότι ο Όμιλος θα υποδεχτεί στο τέλος του 2016 ένα μεγάλο έργο εκσυγχρονισμού του, το ΑΣΣΚ, χωρίς να λειτουργεί ομιλικά σε επιχειρησιακό, διοικητικό και στρατηγικό επίπεδο με μεγάλο κίνδυνο να μην μπορέσει να ανταποκριθεί στις πραγματικές ανάγκες του συγκοινωνιακού έργου.  Είναι εξυγίανση η απουσία κεντρικού management και στοιχειώδους συνεργατικής λειτουργίας των τριών εταιρειών;

-Eίναι εξυγίανση ή εκλογική επικοινωνιακή πολιτική η εφαρμογή τον Οκτώβρη του 2014 της μειωμένης τιμολογιακής πολιτικής, όταν η διοίκηση του ΟΑΣΑ μειώνει μεσοσταθμικά 15% τα προγραμματισμένα δρομολόγια για έτη 2013 και 2014;

Η μείωση των δρομολογίων οφείλεται στην αντίστοιχη μείωση του επιβατικού κοινού που ήταν γνωστή από τα επίσημα στοιχεία του ΟΑΣΑ με συνέπεια την επιβάρυνση των εσόδων του οργανισμού.

Ακόμη και το ελκυστικό προϊόν της μηνιαίας κάρτας δεν μπόρεσε να ισοσκελίσει το έλλειμμα στα εισιτήρια, καθώς δεν αναπτύχθηκε καμία πολιτική αύξησης της ζήτησης και εισόδου των Δημόσιων Συγκοινωνιών στο επίκεντρο της οικονομικής, κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής της Αττικής. 

Η παραπάνω λάθος στρατηγική γίνεται παραδεκτή από τον τομέα Μεταφορών της Νέας Δημοκρατίας στο πρόγραμμα των εκλογών του Σεπτέμβρη, ρίχνοντας βέβαια την ευθύνη στην εκλογική νίκη του ΣΥΡΙΖΑ τον Ιανουάριο του 2015.

-Είναι εξυγίανση η μείωση δρομολογίων τουριστικών, όπως το 060 – Αρχαιολογικό Μουσείο-Ακαδημία-Λυκαβηττός – και η αγορά τεσσάρων 2όροφων τουριστικών λεωφορείων από την ΟΣΥ τα οποία ασφαλίζονται και δεν χρησιμοποιούνται;

-Είναι εξυγίανση η παράλληλη μείωση 19% στις βάρδιες για τα έτη 2013 και 2014 και την ίδια στιγμή να χρειάζονται 10.000 και πλέον μεταφερόμενα ρεπό, τα οποία αποτιμώνται σε 1 εκ. ευρώ και δεν έχουν εγγραφεί στον προϋπολογισμό, ώστε να μπορεί να συντηρείται το success story των πλεονασματικών Δημόσιων Συγκοινωνιών;

-Είναι success story οι 550 οδηγοί που έχουν αλλάξει ειδικότητα και οι 140 που βρίσκονται στα αμαξοστάσια;

-Είναι εξυγίανση η κακοδιαχείριση πόρων και περιουσιακών στοιχείων καθώς και η σπατάλη κεφαλαίων σε εξωτερικούς συμβούλους όταν ο Όμιλος συνολικά διαθέτει το δυναμικό για να ανταποκριθεί στις λειτουργικές και επιχειρησιακές του ανάγκες;

Mόνο οι εξωτερικοί νομικοί σύμβουλοι κόστισαν 297.000 ευρώ (το 2014) στον Όμιλο, όταν διαθέτει δεκατρείς (13) υπηρεσιακούς συμβούλους. Είναι λοιπόν η ορθολογική αξιοποίηση του έμψυχου και άψυχου δυναμικού του Ομίλου βιώσιμη στρατηγική εξυγίανσης;

-Είναι εξυγίανση η διαγραφή χρέους 8 εκ. ευρώ της ΤΡΑΙΝΟΣΕ προς τον ΟΑΣΑ και παραχώρηση των εσόδων κεντρικών σταθμών (Δουκίσσης Πλακεντίας, Λαρίσης και Πειραιά) στην προς αποκρατικοποίηση ΤΡΑΙΝΟΣΕ; Μήπως και αυτή είναι στρατηγική προς όφελος των Δημόσιων Συγκοινωνιών, η οποία επιβλήθηκε το 2014 στον ΟΑΣΑ χωρίς αξιόπιστη μελέτη επιβατικής κίνησης;

-Είναι πλεόνασμα τα 3.3 εκ. ευρώ λειτουργικές ζημίες και τα 14.9 εκ. ευρώ ζημίες προ φόρων του Ομίλου για το 2014 τη στιγμή που η κρατική επιχορήγηση ήταν 100.29 εκ. ευρώ, ήτοι κατά 16.29 εκ. ευρώ μεγαλύτερη από το 2015;

-Αποτελεί δείγμα υπευθυνότητας και ιδιαίτερης ευαισθησίας για τη βιωσιμότητα του Ομίλου ΟΑΣΑ, εφάμιλλο με αυτό που δείχνει ο κ. Χατζηδάκης, τα 113.992.640,56 ευρώ ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΟΑΣΑ μόνο για τα έτη 2011, 2012, 2013 και 2014; Κυβερνούσε ο ΣΥΡΙΖΑ τότε;

-Αποτελεί στρατηγική σύγχρονου οργανισμού, η έλλειψη περιβαλλοντικής κατεύθυνσης; Oύτε μία δράση ενταγμένη στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020 δεν προτάθηκε από τον Όμιλο ΟΑΣΑ σχετικά με νέο οικολογικό στόλο και με δράσεις εξοικονόμησης καυσίμου και τροφοδότησης των ενεργειακών αναγκών των υποδομών του ΟΑΣΑ από πράσινες πηγές ενέργειας.

-Τέλος, η διείσδυση του Ομίλου στις νέες τεχνολογίες πληροφορικής πραγματοποιήθηκε είτε με αργό είτε με ανεπαρκή τρόπο. Πρώτον, η τηλεματική – ¨έξυπνες στάσεις¨ – που έπρεπε να έχει ολοκληρωθεί τέλος του 2015 ακόμη υλοποιείται και παράλληλα η ενημέρωση του επιβατικού κοινού δεν έχει ξεκινήσει, τα οποία συνηγορούν ότι θα αρχίσει να παράγει αποτελέσματα στο τέλος του 2016.

Επομένως, η «εξυγίανση» στην οποία επιγραμματικά αναφέρεται ο κ. Χατζηδάκης είναι η απάντηση στην εγνωσμένη αδυναμία του ΟΑΣΑ να αναπτύξει ένα βιώσιμο, κοινωνικό, δημοκρατικό, σύγχρονο και περιβαλλοντικό μοντέλο λειτουργίας.

πηγη – metaforespress