Μέτρα για τη διευκόλυνση των πολιτών σε μεταφορές και τηλεπικοινωνίες, λόγω αργίας τραπεζών – Αναλυτική συνέντευξη Υπουργού Μεταφορών Χ. Σπίρτζη

METRO654

Δωρεάν θα είναι η μετακίνηση των πολιτών με τα μέσα μαζικής μεταφοράς της Αθήνας από τις 30 Ιουνίου έως τις 6 Ιουλίου, ενώ οι άνεργοι που είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα του ΟΑΕΔ, από εδώ και πέρα, θα έχουν δωρεάν πρόσβαση στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες, όπως μετέδωσε το ΑΜΠΕ. 

Στις ανακοινώσεις αυτές, προέβη σήμερα ο αναπληρωτής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης, κατά τη διάρκεια έκτακτης συνέντευξης τύπου, όπου και παρουσίασε τις δράσεις αλληλεγγύης και τα μέτρα στήριξης των πολιτών, με έμφαση τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες(άνεργοι, συνταξιούχοι), τα οποία θα ισχύσουν καθ’όλο το διάστημα της αργίας των τραπεζών. 

«Το κύριο μέλημά μας είναι οι ομάδες του πληθυσμού που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη, όπως είναι οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι, ή άλλες ειδικές ομάδες. Και θα είμαστε 24 ώρες το 24ωρο στη διάθεσή τους, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αυτές τις καταστάσεις», δήλωσε ο αναπληρωτής υπουργός, σημειώνοντας  χαρακτηριστικά πως επιβλήθηκαν «με ευθύνη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και των δανειστών».

Σημείωσε μάλιστα  πως «αυτές είναι οι στιγμές που πρέπει να δείξουμε αλληλεγγύη σε ειδικές ομάδες που έχουν πληγεί και αυτές είναι και οι στιγμές που πρέπει όλοι να σηκώσουμε τα μανίκια και να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που δημιουργούνται.  

Αυτό είναι και το στοίχημα του λαού μας αυτή την περίοδο, για να διατηρήσει την Ελλάδα σαν μια χώρα που είναι κυρίαρχη και ανεξάρτητη.

Ταυτόχρονα, ανακοίνωσε ότι μετά το πέρας της αργίας των τραπεζών, οι δράσεις αλληλεγγύης θα συνεχιστούν, ειδικά για τους ανέργους του ΟΑΕΔ, οι οποίοι εφεξής θα μπορούν να μετακινούνται.

Αναλυτικά, οι δράσεις της κυβέρνησης:

-Δωρεάν μετακίνηση των πολιτών, το χρονικό διάστημα από 30 Ιουνίου 2015 έως και 6 Ιουλίου 2015, με τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.  Δεν περιλαμβάνεται ο προαστιακός  σιδηρόδρομος και τα τρένα του ΟΣΕ.

-Δωρεάν πρόσβαση στις αστικές δημόσιες συγκοινωνίες, όσων είναι εγγεγραμμένοι στα μητρώα ανέργων του ΟΑΕΔ και μετά τη λήξη του προηγούμενου μέτρου. Παράλληλα εξετάζεται το μέτρο να επεκταθεί και σε αστικές συγκοινωνίες περιφερειακών πόλεων που είναι ιδιωτικές (πχ. ΟΑΣΘ). 

-Διαγράφονται τα διοικητικά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί έως σήμερα, ακόμη κι αν έχει ξεκινήσει η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξής τους, για τους ανέργους του ΟΑΕΔ.

Καταργούνται οι έλεγχοι που γίνονται στις αστικές συγκοινωνίες από μη ελεγκτές, οι οποίοι και λαμβάνουν ως αμοιβή ποσοστό του προστίμου. Μάλιστα στο σημείο αυτό έκανε λόγο για ενέργεια  «νομικά παράνομη και πολιτικά και ηθικά κατάπτυστη».

-Καμία διακοπή σύνδεσης από την ΕΥΔΑΠ , λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών όσο οι τράπεζες παραμένουν κλειστές.

-Κανονικά η πληρωμή των συντάξεων του ΙΚΑ και του ΟΓΑ μέσω των ΕΛΤΑ (  (όσοι πληρωνόντουσαν από τα ΕΛΤΑ). 

-Δεν θα διακοπούν οι τηλεπικοινωνιακές συνδέσεις (σταθερές, κινητές και ιντερνετ) μετά από συμφωνία με τις τηλεπικοινωνιακές εταιρείες.

Ζητήθηκε από παραχωρησιούχους να μην καταβάλλονται διόδια το Σαββατοκύριακο, προκειμένου να βοηθηθούν οι πολίτες για τη συμμετοχή τους στο δημοψήφισμα. Η σχετική συμφωνία δεν έχει γίνει ακόμα, αναμένεται συνάντηση μέσα στην εβδομάδα με τους παραχωρησιούχους. 

-Αναμένεται έκπτωση στα εισιτήρια των ΚΤΕΛ, χωρίς ωστόσο ακόμα να  έχει αποφασιστεί το ποσοστό. Αναμένονται συζητήσεις τόσο με τις διοικήσεις των ΚΤΕΛ όσο και με το υπουργείο Εσωτερικών.

-Σύσταση ομάδας  στο Υπουργείο και για τους εποπτευόμενους φορείς και για τους πολίτες, προκειμένου να καταγράφουμε προβλήματα που δημιουργούνται από την αργία των τραπεζών και να επιλύονται με τον καλύτερο τρόπο και τάχιστα.

-Τέλος, σε ότι αφορά τα προβλήματα που δημιουργούνται, λόγω της αργίας των τραπεζών στα δημόσια έργα, θα δοθεί  η αναγκαία παράταση των δημοπρασιών από το Υπουργείο και θα προβλεφθεί γι’ αυτό το χρονικό διάστημα νομοθετική ρύθμιση, ώστε να μπορούν να καταθέσουν εγγυητικές επιστολές εκ των υστέρων και όχι την ημέρα του διαγωνισμού,
για τους φορείς του δημοσίου που δεν θα αναβάλουν, αλλά θα υλοποιήσουν τους διαγωνισμούς.

Σύμφωνα με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Χρ. Σπίρτζη, το κόστος της εβδομάδας δωρεάν μετακινήσεων για όλους δεν ξεπερνά τα 4-5 εκατ. ευρώ, ενώ απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις προανήγγειλε την αλλαγή του τρόπου τιμολόγησης των εισιτηρίων, η οποία και θα αποφασιστεί σε συνεργασία  με τις νέες διοικήσεις των Οργανισμών και ομάδα Συγκοινωνιολόγων, χωρίς όμως οριζόντιες πολιτικές.

«Οι οριζόντιες πολιτικές που ήταν ίδιες για όλους( ανέργους, έχοντες και κατέχοντες, χαμηλοσυνταξιούχους εγκαταλείπονται», είπε ο κ. Σπίρτζης.

Επιπλέον, ανακοίνωσε πως θα περικοπούν οι επιδοτήσεις του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης. «Θα αλλάξει αυτό το άθλιο καθεστώς, με το οποίο λειτουργεί σκανδαλωδώς τόσα χρόνια ο ΟΑΣΘ.

Η εξοικονόμηση από εκεί θα είναι τεράστια και από αυτά τα χρήματα θα επιδοτηθεί η μετακίνηση των ανέργων και στη Θεσσαλονίκη και σε άλλα αστικά κέντρα», ανέφερε ο αναπληρωτής υπουργός.

Αναλυτικά, η συνέντευξη τύπου του αν. υπουργού Υποδομών και Μεταφορών 

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω που ανταποκριθήκατε στην πρόσκληση. Θα ήθελα να σας ενημερώσω για αποφάσεις και δράσεις της κυβέρνησης, σχετικά με διευκολύνσεις των πολιτών λόγω της αργίας των ελληνικών τραπεζών και δράσεις αλληλεγγύης για ειδικές κατηγορίες πολιτών, όπως είναι οι άνεργοι, οι συνταξιούχοι και άλλοι.

Αναλυτικά:

 Πρώτον, κατά το χρονικό διάστημα από 30 Ιουνίου 2015 έως και 6 Ιουλίου 2015, που έχει επιβληθεί με ευθύνη της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και των δανειστών αργία των τραπεζών, η μετακίνηση με τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες θα γίνεται δωρεάν.

Δεύτερο, για τους συμπολίτες μας που είναι εγγεγραμμένοι στα Μητρώα Ανέργων του ΟΑΕΔ, μετά τη λήξη του προηγούμενου μέτρου, θα δοθεί δωρεάν πρόσβαση στις αστικές δημόσιες συγκοινωνίες. Και εξετάζουμε για να εξοικονομήσουμε χρήματα από άλλες δράσεις, προκειμένου το μέτρο να επεκταθεί και σε αστικές συγκοινωνίες περιφερειακών πόλεων που είναι ιδιωτικές.

Τρίτο: Για την ίδια κατηγορία συμπολιτών μας, δηλαδή όσων είναι εγγεγραμμένοι στα Μητρώα Ανέργων του ΟΑΕΔ, με νομοθετική ρύθμιση διαγράφονται τα διοικητικά πρόστιμα που έχουν επιβληθεί έως σήμερα, ακόμη κι αν έχει ξεκινήσει η διαδικασία βεβαίωσης και είσπραξής τους.

Τέταρτο: καταργούμε μια νομικά παράνομη ενέργεια και πολιτικά και ηθικά κατάπτυστη, τους ελέγχους δηλαδή που γίνονται στις αστικές συγκοινωνίες από μη ελεγκτές και λαμβάνουν ως αμοιβή ποσοστό του προστίμου.

Πέμπτο: Δόθηκε προφορική εντολή στο Δ.Σ. της ΕΥΔΑΠ να μην διακοπεί καμία σύνδεση λόγω ληξιπρόθεσμης οφειλής όσο οι τράπεζες είναι σε αργία.

Έκτο: στα ΕΛΤΑ ολοκληρώνεται κανονικά η πληρωμή των συντάξεων του ΙΚΑ, (όσοι πληρωνόντουσαν από τα ΕΛΤΑ). Θα συνεχιστεί η πληρωμή των συντάξεων του ΟΓΑ κανονικά που γίνονταν μέσω ΕΛΤΑ σε συνεργασία τόσο με το Υπουργείο Εργασίας, όσο και με τον ΟΓΑ.

Να ενημερώσουμε για διευκόλυνση των πολιτών και των επιχειρήσεων που έχουν εισπράξεις ότι τα ΕΛΤΑ διαθέτουν υπηρεσίες συναλλαγών και πληρωμών που μπορούν να υλοποιηθούν. (Αναλυτικές πληροφορίες μπορούν να πάρουν οι πολίτες και οι επιχειρήσεις από τα ΕΛΤΑ).

Έβδομο: Με πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου υπήρξε επικοινωνία με τις εταιρείες τηλεπικοινωνιών, σταθερής και φορητής για να μην υπάρξουν διακοπές συνδέσεων ληξιπρόθεσμων λογαριασμών, τηλεφωνίας και internet. Υπήρξε θετική ανταπόκριση από τον ΟΤΕ, τη VODAFONE, τη WIND και τη FORTHNET. Αναμένουμε μια απάντηση από μια ακόμη εταιρεία, δεν υπάρχουν άλλες στη χώρα. Πιστεύω ότι θα είναι και αυτή θετική και οφείλω να τους ευχαριστήσω γι’ αυτή τη στάση τους.

Όγδοο: Επίσης ζητήθηκε από τους παραχωρησιούχους να μην υπάρχουν διόδια το Σάββατο και την Κυριακή, προκειμένου να διευκολυνθούν οι συμπολίτες μας για τη συμμετοχή τους στο δημοψήφισμα. Ορίστηκε μια συνάντηση τις προσεχείς μέρες και αναμένουμε την απάντησή τους.

Ένατο: Έχει γίνει μια ομάδα στο Υπουργείο και για τους εποπτευόμενους φορείς και για τους πολίτες, προκειμένου να καταγράφουμε προβλήματα που δημιουργούνται από την αργία των τραπεζών και να επιλύονται με τον καλύτερο τρόπο και τάχιστα.

Ήδη από σήμερα το πρωί που έγινε αυτή η ομάδα, σας ενημερώνω ότι για τα προβλήματα που υπάρχουν λόγω της αργίας των τραπεζών στα δημόσια έργα, με τις εγγυητικές επιστολές, θα δοθεί η αναγκαία παράταση των δημοπρασιών από το Υπουργείο και θα προβλεφθεί γι’ αυτό το χρονικό διάστημα νομοθετική ρύθμιση άμεσα, ώστε να μπορούν να καταθέσουν εγγυητικές επιστολές εκ των υστέρων και όχι την ημέρα του διαγωνισμού για τους φορείς του δημοσίου που δεν θα αναβάλουν, αλλά θα υλοποιήσουν τους διαγωνισμούς.

Πιστεύω ότι η κυβέρνηση πολύ συγκροτημένα και με ικανοποιητική προετοιμασία, αντιμετωπίζει τα προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί από τη στάση των δανειστών στη χώρα. Το κύριο μέλημά μας είναι οι ομάδες του πληθυσμού που έχουν ιδιαίτερη ανάγκη, όπως είναι οι συνταξιούχοι, οι άνεργοι, ή άλλες ειδικές ομάδες. Και θα είμαστε 24 ώρες το 24ωρο στη διάθεσή τους, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε αυτές τις καταστάσεις.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Όποιος θέλει διευκρινιστικές ερωτήσεις επί του συγκεκριμένου θέματος μόνο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Σχετικά με το θέμα των ανέργων. Στις κατηγορίες αυτές συμπεριλαμβάνονται και οι συνταξιούχοι;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, μόνο οι άνεργοι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Πώς κοστολογείτε τα έσοδα που θα χαθούν από όλες αυτές τις πρωτοβουλίες; Και πώς θα αναπληρωθούν;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα έξοδα είναι 4 – 5 εκατομμύρια ευρώ την εβδομάδα για όλες τις μετακινήσεις. Μπορεί να είναι και κάτι παραπάνω.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Αυτό είναι για τις αστικές συγκοινωνίες;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για τις αστικές συγκοινωνίες για την εβδομάδα που θα εξυπηρετούνται όλοι οι πολίτες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Η κίνηση των μέσων κοστίζει.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Προφανώς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Λειτουργικά υπάρχουν κάποια έξοδα. Αυτά έχουν αποτιμηθεί;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Έχουν αποτιμηθεί. Σας είπα ότι είναι 5 εκατομμύρια για μια εβδομάδα περίπου.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Όχι, είπατε ότι 5 εκατομμύρια είναι αυτά τα οποία δεν θα εισπράξετε.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Το ίδιο είναι. Με την τιμολογιακή πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης που ήταν σε μια λαϊκίστικη βάση, οριζόντια, τα έσοδα είναι λιγότερο από το κόστος λειτουργίας των αστικών συγκοινωνιών.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Πάντα ήταν.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τώρα είναι περισσότερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Να τα πούμε λίγο απλά; Για τις αστικές συγκοινωνίες, τι θα χάσουν οι αστικές συγκοινωνίες;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι 15% με 20% αν θυμάμαι καλά.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Συγνώμη, γιατί τα μπερδεύουμε λίγο τα πράγματα. Από τη μη λειτουργία και το μη κόψιμο των εισιτηρίων, πόσα έξοδα θα χάσουν οι συγκοινωνίες;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σας είπα. Θα χάσουμε 4 – 5 εκατομμύρια έσοδα. Αυτά θα καλυφθούν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Από τα διόδια;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από τα διόδια δεν υπάρχει εκτίμηση για δυο μέρες.

(…)  Είμαστε στη διαπραγμάτευση. Ζητήσαμε, όπως ζητήσαμε και από τις εταιρείες κινητής να διευκολύνουν. Δεν νομίζω ότι δεν έχουν το περιθώριο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Για τον ΟΣΕ;  

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Για τον ΟΣΕ το εξετάζουμε για το Σαββατοκύριακο και δεν είναι εύκολο εκεί. Είναι αρκετά μεγάλο το κόστος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Για τον προαστιακό;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ίδιο. Στον ΟΣΕ είναι. Στην ΤΡΕΝΟΣΕ είναι ο Προαστιακός.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Δεν προβλέπεται δωρεάν μετακίνηση το Σαββατοκύριακο λόγω του δημοψηφίσματος;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Ακόμη δεν έχει προβλεφθεί. Γιατί τα οικονομικά που έχουμε δεν είναι ανθηρά, όπως ξέρετε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Υπάρχει κάποια αντίστοιχη πρόβλεψη για τα ΚΤΕΛ για το Σαββατοκύριακο για το δημοψήφισμα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι. Είναι μόνο για τις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες και δεν έχει να κάνει με το δημοψήφισμα.

Θα σας ενημερώσει η κυρία Πέρκα, τους έχουμε καλέσει, απ’ ό,τι ξέρω, για να συζητήσουμε μαζί τους τι μπορεί να γίνει σε αυτή την κατεύθυνση, αλλά δεν είναι εύκολο.

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Η κυρία Πέρκα για τα ΚΤΕΛ να πει μια κουβέντα.

Θ. ΠΕΡΚΑ: Είμαστε σε επικοινωνία. Βεβαίως εκεί θα συνεννοηθούμε πρώτα και με το Υπουργείο Εσωτερικών, που είναι το επισπεύδον υπουργείο, και σύντομα θα σας ενημερώσουμε. Θα φροντίσουμε δηλαδή για την όσο το δυνατόν μείωση για τις μετακινήσεις.

Ούτως ή άλλως γίνονται κάποιες διευκολύνσεις στις εκλογές, αλλά θα ζητήσουμε κάτι παραπάνω στη συγκεκριμένη συγκυρία.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Αυτό που ήθελα να ρωτήσω, είναι μας είπατε ότι θα καταργηθούν οι κεφαλοκυνηγοί. Αυτοί θα αντικατασταθούν από κανονικούς ελεγκτές κομίστρων;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Υπάρχουν ελεγκτές.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Επαρκούν, ή θα πρέπει να προσληφθούν κι άλλοι;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτός είναι ένας προγραμματισμός σε όλους τους δημόσιους φορείς, λόγω της πολύ μεγάλης έλλειψης προσωπικού σε κρίσιμους τομείς. Το θέμα της διαφυγής εισιτηρίων θα αντιμετωπιστεί και με άλλους τρόπους. Όχι μόνο με κατασταλτικούς τρόπους. Εφόσον όμως πρώτα έχουμε διασφαλίσει ότι ειδικές κατηγορίες συμπολιτών μας καλύπτονται και δεν δημιουργούνται κοινωνικά προβλήματα.

Ή εξευτελισμός, ή άλλου είδους δράσεις αντικοινωνικές και αντιδημοκρατικές, σαν κι αυτές που ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια, πολύ καλά τους χαρακτηρίσατε κεφαλοκυνηγούς.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:(…)

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Από αύριο που θα βγει. Όλα αυτά που σας είπα ισχύουν από αύριο το πρωί. Θα ίσχυαν από σήμερα, θέλω να το διευκρινίσω αυτό γιατί έχουν γίνει διάφορες παρανοήσεις, δεν ίσχυσαν από σήμερα λόγω διαδικασιών για να προλάβουμε να εκδοθεί η κοινή υπουργική απόφαση και στη συνέχεια θα επικυρωθεί γι’ αυτά που σας είπα με νόμο από τη Βουλή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Η δωρεάν μετακίνηση των ανέργων πόσο θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό του ΟΑΣΑ;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Μηδέν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Πώς γίνεται αυτό;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Να σας πω πώς γίνεται. Όπως γίνεται και σήμερα. Δηλαδή οι συμπολίτες μας που δεν έχουν χρήματα δεν κόβουν εισιτήρια. Το ξέρετε αυτό. Επίσης η μετακίνηση των ανέργων, δεν σημαίνει πρόσθετο προσωπικό, πρόσθετα καύσιμα ή κάτι άλλο πρόσθετο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:(…)

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ήδη είναι στα όρια ο ΟΑΣΑ.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Ακριβώς.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Αυτό δεν έχει να κάνει με τους ανέργους, έχει να κάνει με τον τρόπο λειτουργίας του ΟΑΣΑ, ένα. Με τους μηχανισμούς ελέγχου σε αυτούς που όφειλαν να πληρώνουν, όχι μόνο για τους ανέργους και με τον τρόπο που αντιμετωπιζόντουσαν οι έλεγχοι.

Ξέρετε πόσα χρόνια εκκρεμεί το σύστημα για το ηλεκτρονικό εισιτήριο; Επομένως τα ελλείμματα του ΟΑΣΑ δεν θα πάνε να καλυφθούν μέσα από τους ανέργους. Το κόστος είναι πραγματικά μηδέν και θεωρώ ότι είναι ευθύνη μας ειδικές κατηγορίες συμπολιτών μας, ιδιαίτερα μέσα στην κρίση και σε αυτή την κατάσταση, να τις καλύψουμε για να τους δώσουμε και την ευκαιρία για να μπορούν όχι μόνο να μετακινηθούν, να βρούνε εργασία, να σπάσουν τον αποκλεισμό που φέρνουν οι καταστάσεις ανεργίας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Δυο ερωτήσεις. Η μία αφορά την διαγραφή των διοικητικών προστίμων για τους ανέργους, όπως είπατε, αν έχει υπολογιστεί το κόστος; Δηλαδή για τι ποσό μιλάμε; Αυτή είναι η μία ερώτηση.

Και η δεύτερη ερώτηση είναι εάν όλα αυτά τα μέτρα, είπατε ότι θα ισχύσουν μέχρι τις 6 Ιουλίου, που έχει καθοριστεί ότι θα είναι σε ισχύ και τα capitals controls. Αν όμως παραταθεί, εάν έχουμε κινηθεί ….

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τα μέτρα για τους ανέργους θα είναι μετά είπα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Ναι, λέω για τα υπόλοιπα μέτρα. Για παράδειγμα το να μην διακοπεί η σύνδεση στην ΕΥΔΑΠ. Να μην διακοπούν οι συνδέσεις κινητής τηλεφωνίας και internet. Εάν υποθέσουμε, παρ’ ελπίδα, ότι επιμηκύνεται αυτή η διαδικασία στις τράπεζες με την επιβολή capital controls;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα επιμηκυνθούν αντίστοιχα και αυτά τα μέτρα. Θα υπάρχει τέτοια πρόβλεψη.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Και σε ό,τι έχει να κάνει σχετικά με τα διοικητικά πρόστιμα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δεν έχουμε υπολογίσει ακριβώς το ποσό. Δεν είναι τίποτα ιδιαίτερο. Είναι πολύ ιδιαίτερο όμως για ανέργους που τα πρόστιμα έχουν φτάσει για ένα εισιτήριο να είναι της τάξης των 40.000 – 45.000, ποσά που έτσι κι αλλιώς δεν πρόκειται να δοθούν από αυτούς τους ανθρώπους στην κατάσταση που είναι.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Θέλω να ρωτήσω, όταν λέτε ότι θα υπάρξουν και άλλα μέτρα για την εισητηριοδιαφυγή τι εννοείτε εκτός από εισπρακτικά; Δηλαδή τι μπορεί να βοηθήσει να μην υπάρχει τόσο μεγάλη εισητηριοδιαφυγή;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι μπορεί να βοηθήσει. Ένα άλλο σύστημα τιμολόγησης. Το εισιτήριο δεύτερο. Ένα άλλο σύστημα που δεν θα επιτρέπει να μπαίνει κάποιος στα μέσα μαζικής μεταφοράς χωρίς να έχει εισιτήριο, αλλά είπα και πριν τι έχει καθυστερήσει πολύ να εφαρμοστεί, αλλά αυτά πρέπει να τα επισπεύσουμε και να γίνουν εφόσον υπάρχουν και εκείνες οι πολιτικές που διασφαλίζουν τους πολίτες που έχουν πρόβλημα και δεν μπορούν να τα χρησιμοποιήσουν. Άρα αυτά θα τα τρέξουμε παράλληλα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Μιλάμε για κλιμακωτή τιμολόγηση;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι, όχι. Δεν πρόκειται να μπούμε σε τέτοια ….

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Το ηλεκτρονικό εισιτήριο προβλέπεται όμως.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Το ηλεκτρονικό εισιτήριο προβλέπει πάρα πολλές δυνατότητες. Αυτό είναι άλλο θέμα. Το τι τελικά θα επιλεγεί είναι θέμα μελέτης με τη νέα διοίκηση του ΟΑΣΑ, της ΟΣΕ και της ΤΑΣΕ και με τους κατάλληλους επιστήμονες συγκοινωνιολόγους που θα κάτσουμε να το εξετάσουμε. Γιατί μπορεί να προβλέψουμε και εναλλακτικούς πόρους εκτός από αυτούς, προκειμένου να πριμοδοτήσουμε τα μέσα μαζικής μεταφοράς.

Αυτό όμως σημαίνει ότι έχουμε αξιοπρεπή μέσα μαζικής μεταφοράς και μια άλλη κοινωνική πολιτική για τους συμπολίτες μας.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:Έχω μια ερώτηση διπλή για τις συγκοινωνίες. Είπατε ότι οι άνεργοι θα μπαίνουν μέσα δωρεάν και αυτό θα καλυφθεί. Μέχρι σήμερα σε αυτό το Υπουργείο και όλοι όσοι το καλύπταμε, τρέχαμε τέσσερα χρόνια για να δώσουν τα συναρμόδια υπουργεία λεφτά για τέτοια κοινωνικά μέτρα. Για να το καταλάβουμε. Θα δώσουμε το Υπουργείο Εργασίας και ο ΟΑΕΔΑ λεφτά; Ή είναι κάτι το οποίο γίνεται τζάμπα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Είναι απόφαση της κυβέρνησης να επιδοτήσει έτσι κι αλλιώς με την τιμολογιακή πολιτική, με την πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης είναι η ΟΣΥ μέσα, να επιδοτήσει τους ανέργους, ώστε να καλυφθούν και αυτά τα λειτουργικά προβλήματα που έχουν δημιουργηθεί στις δημόσιες αστικές συγκοινωνίες.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Δηλαδή θα μπουν χρήματα στον ΟΑΣΑ;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα μπουν βέβαια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σας είπα πόσο κοστίζει, κοστίζει ότι κενό έχει δημιουργηθεί από την προηγούμενη πολιτική, συν το κόστος της απώλειας που θα έχουμε από αυτή τη μία εβδομάδα ή τις δύο εβδομάδες όσο ισχύουν τα μέτρα που σας ανακοινώσαμε.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μάλιστα, η δεύτερη ερώτηση. Είπατε πριν ένα 15-20%, τόσο έχει μειωθεί ο τζίρος στους πρώτους μήνες του 2015 σε σχέση με το 2014 στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε θα σας απαντήσω γιατί θέλω να είμαι ακριβής σε αυτά τα πράγματα, δεν τα έχω πρόχειρα στο μυαλό μου αυτή τη στιγμή.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία, θα μας δώσετε τα στοιχεία όταν τα έχετε;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Θα σας δώσουμε τα στοιχεία, όταν τα στοιχεία που θα μας παρουσιαστούν θα είναι αυτά που ισχύουν. Γιατί αν θυμάμαι καλά πριν λίγους μήνες επιχειρήθηκε να βγει δελτίο τύπου που παρουσίαζε και αύξηση, δεν ξέρω αν το θυμάστε αυτό.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου)

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ωραία θα κάνουμε την αυτοκριτική μας ως Κυβέρνηση που δεν αλλάξαμε γρήγορα τις Διοικήσεις, ώστε τα μισά μέσα να τονίζουν την αυτοκριτική και τα άλλα μισά να μας κατηγορούν γιατί τους αλλάζουμε και εγκαθιδρύουμε ένα κομματικό κράτος.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Υπάρχει και μια ερώτηση για την ΕΥΔΑΠ, διότι αυτό είναι ένα πολιτικό θέμα κι έχει ισχυρό συμβολισμό. Είπατε νωρίτερα ότι τα οικονομικά μας δεν είναι ανθηρά, αύριο πηγαίνετε στην Επιτροπή ΔΕΚΟ τις νέες Διοικήσεις της ΕΥΔΑΠ και της ΕΡΓΟΣΕ, στην ΕΥΔΑΠ τοποθετείτε Πρόεδρο ξεχωριστό και Διευθύνοντα Σύμβουλο ξεχωριστό, που αυτή είναι μία πρακτική η οποία έχει εγκαταλειφθεί από τις Κυβερνήσεις Παπανδρέου και τις Κυβερνήσεις Σαμαρά για λόγους οικονομίας και συμβολισμού. Για ποιο λόγο βάζουμε ξανά από δύο πρόσωπα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κατ΄ αρχάς πρέπει να γίνει ένας απολογισμός γι΄ αυτό που είπατε, δηλαδή το μοντέλο ένας κοινός Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος σε όλους τους οργανισμούς μείωσε το κόστος των οργανισμών ή μείωσε άλλα πράγματα;

Εμείς έχουμε στόχο και το λέω έτσι, μπορούμε να το συζητήσουμε σε μια άλλη στιγμή που θα βρεθούμε, οι Διοικήσεις των νέων φορέων να είναι σε άλλη λογική. Δεν είναι φοβερό κόστος για την ΕΥΔΑΠ 10 και 12 χιλιάδες ευρώ το χρόνο. Να σας πω τι είναι κόστος για την ΕΥΔΑΠ και για τους υπόλοιπους φορείς και σας το λέω εμβληματικά;

40 περίπου μηχανικοί της γενιάς μου έχουν πάρει από δημόσιο φορέα άδεια άνευ αποδοχών, έχουν αφήσει τις οικογένειές τους στη χώρα και δουλεύουν στο μετρό της Σαουδικής Αραβίας. Αλλά δεν έχει πάει η Αττικό Μετρό με αυτούς τους 30 ανθρώπους, που θα μπορούσε να συμπαρασύρει μελετητές εργολήπτες και άλλους να πάρει μία δουλειά.

Το ίδιο ισχύει για τα Βαλκάνια, για τις χώρες της Βόρειας Αφρικής και της Αφρικής γενικότερα και το ίδιο ισχύει για δομές που οφείλαμε να έχουμε φτιάξει εδώ και χρόνια για να εισφέρουμε την παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας.

Παραδείγματος χάρη, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά μια που είπατε για την ΕΥΔΑΠ, ότι υπήρχαν τέσσερις διαγωνισμοί για υδρομετρητές και συμβατικούς υδρομετρητές και ηλεκτρονικούς υδρομετρητές. Δεν είναι κάποια τεχνολογία που δεν μπορεί να εφαρμοστεί από τη χώρα μας, σε μία συνεργασία της ΕΥΔΑΠ με ιδιωτικές εταιρείες ή με την ίδρυση μίας νέας μονάδας που θα φτιάχνει υδρομετρητές, χρειαζόμαστε 2,5 εκατομμύρια υδρομετρητές στην Αθήνα και άλλες 2,5 στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Θα έχουμε μία βιώσιμη μονάδα και θα βοηθήσουμε και την εγχώρια παραγωγή στον ιδιωτικό τομέα κάνοντας τέτοιες δραστηριότητες και συμβάλλοντας στο χτίσιμο της παραγωγικής ανασυγκρότησης της χώρας. Αυτό δεν μπορεί να γίνει εξοικονομώντας 10 και 12 χιλιάδες το χρόνο από ένα μέλος εκτελεστικό της Διοίκησης, γίνεται όταν έχεις τους κατάλληλους ανθρώπους που έχουν όραμα και θέλουν να υλοποιήσουν τέτοιες πολιτικές.

Θα μας ήταν πάρα πολύ εύκολο να ακολουθούσαμε ένα άλλο μοντέλο, λαϊκίστικα και επικοινωνιακά, να βάζαμε έναν Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο και στη συνέχεια να ξοδεύαμε εκατομμύρια σε Συμβούλους για να υλοποιήσουν αυτές τις δράσεις. Επιλέγουμε μία άλλη πολιτική και για την εξωστρέφεια της χώρας και για την παραγωγική της ανασυγκρότηση. 

ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΗΣ: Παρακαλώ, επειδή το θέμα της συνέντευξης είναι συγκεκριμένο και υπάρχουν αυτή τη στιγμή συνάδελφοι οι οποίοι δεν έχουν έρθει και ανήκουν είτε στο ρεπορτάζ του Υποδομών είτε σε άλλα ρεπορτάζ, να παραμείνουμε στο θέμα της συνέντευξης μόνο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Λοιπόν μιλήσατε για αναδιοργάνωση των συγκοινωνιών, για αλλαγή στον τρόπο τιμολόγησης, για επιπλέον ελεγκτές, για ελλείμματα που αυξάνονται, για τα όρια του ΟΑΣΑ. Όλα αυτά μήπως τελικά μας οδηγούν σε μία αύξηση της τιμής του εισιτηρίου μακροπρόθεσμα, προκειμένου να βοηθήσουμε και τους ανέργους οι οποίοι εσαεί δεν θα κυκλοφορούν με εισιτήριο, στην προηγούμενη τιμή, δηλαδή αντί για 1,20 να επανέλθουμε στην προ Χρυσοχοΐδη εποχή;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Κυρία Χρυσοχόου αυτό που εγκαταλείπεται σε όλες τις δράσεις είναι οι οριζόντιες πολιτικές που μέχρι τώρα ήταν ίδιες για όλους. Ήταν ίδιες για τους άνεργους, για τους χαμηλοσυνταξιούχους, για τους έχοντες και κατέχοντες μεγάλο πλούτο. Αυτό εγκαταλείπεται.

Το τι συγκεκριμένο θα γίνει στην τιμολογιακή πολιτική των εισιτηρίων, επιφυλάσσομαι και σας είπα γιατί επιφυλάσσομαι, διότι αυτά πρέπει να τα δούμε με τις νέες Διοικήσεις του ΟΑΣΑ, της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ, προκειμένου αυτά που θα πούμε να είναι καλοσχεδιασμένα και να έχουν και συγκεκριμένη πολιτική κατεύθυνση που σας την ανέφερα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Μου αφήνετε ένα παράθυρο ανοιχτό όμως;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σας αφήνω πάρα πολλά παράθυρα ανοιχτά, όχι ένα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα είναι πιθανή η αύξηση ξανά του εισιτηρίου;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι όχι όμως οριζόντια για όλο τον κόσμο. Αλλά γιατί θέλετε να σας δίνω απαντήσεις στον αέρα, όταν σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα σας πούμε συγκεκριμένα τι θα κάνουμε; Δηλαδή μη βγείτε αύριο και γράψετε ανεβαίνουν τα εισιτήρια. Δεν ανεβαίνουν τα εισιτήρια, μπορεί να βρούμε από αλλού έσοδα για να μην ανέβουν τα εισιτήρια.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Από πού;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Δε θα σας το πω τώρα, δεν είναι η συνέντευξη τύπου γι΄ αυτό το θέμα, δεν υπάρχει περίπτωση να σας πω τώρα. Υπάρχουν τρόποι που μπορούμε να βρούμε έσοδα για τα μέσα μαζικής μεταφοράς από άλλες πηγές, υπάρχουν και από εξοικονόμηση. Κάποια τα έχω πει και στη Βουλή. Συγκρίνετε την επιδότηση του δημόσιου ΟΑΣΑ που το βρίζουν πάρα πολύ το δημόσιο και τις Υπηρεσίες του και τις σπατάλες που γίνονται με τον ιδιωτικό ΟΑΣΘ…

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Α, καλά.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τι «α, καλά», ιδιωτικός είναι ο ΟΑΣΘ..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ιδιωτικός είναι αλλά..

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Τον επιδοτούμε. Κοιτάξτε πόσο επιδοτεί το κράτος τον ΟΑΣΘ και πόσο τον ΟΑΣΑ ανά λεωφορείο, ανά μετακινούμενο, ανά εργαζόμενο, αλλά ότι θέλετε. Θα αλλάξει αυτό το πράγμα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ωραία μας μεταφέρατε στον ΟΑΣΘ, αυτό ήθελα να ρωτήσω, τι πρόβλεψη υπάρχει τώρα για τη Θεσσαλονίκη; Γιατί αντίστοιχα ποσοστά ανεργίας υπάρχουν και χειρότερα ίσως και γι΄ αυτή την περίοδο και για το αν υπάρχει..

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Ναι και ζητούν λεφτά, 300 χιλιάρικα τη μέρα έξτρα επιδότηση.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ναι, καλά κάνουν. Αυτό που μπορώ να σας πω με βεβαιότητα είναι ότι θα αλλάξει αυτό το άθλιο καθεστώς με το οποίο λειτουργεί σκανδαλωδώς τόσα χρόνια ο ΟΑΣΘ. Και μαζεύουμε τα στοιχεία, γιατί αυτό είναι δύσκολο για τον ΟΑΣΘ, προκειμένου να σας ενημερώσουμε. Η εξοικονόμηση από εκεί θα είναι τεράστια και από αυτά τα χρήματα θα επιδοτηθεί η μετακίνηση των ανέργων και στη Θεσσαλονίκη και σε άλλα αστικά κέντρα.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Άρα γι΄ αυτή την εβδομάδα δεν υπάρχει πρόβλεψη για τον ΟΑΣΘ.

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι γι΄ αυτή την εβδομάδα δεν υπάρχει πρόβλεψη και δεν υπάρχει περίπτωση να πάμε να διαπραγματευτούμε με φορείς οι οποίοι έχουν λεηλατήσει το Ελληνικό Δημόσιο.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (…)

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Σοβαρά μιλάτε; Ποιος τα πληρώνει; Αυτά που δίνει το Ελληνικό Δημόσιο στον ιδιωτικό ΟΑΣΘ ποιος τα πληρώνει, άλλος; Δεν τα πληρώνει ο κόσμος της Θεσσαλονίκης και της υπόλοιπης Ελλάδας; Από πού, κόβουμε λεφτά και δημιουργούμε πλούτο και τα δίνουμε;

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Κύριε Υπουργέ, το πιθανότερο είναι όλα αυτά που βιώνουμε αυτή την ώρα να είναι απλά η αρχή του προβλήματος. Πόσο έτοιμο είναι το Υπουργείο και το σύστημα των μεταφορών να κρατήσει, σε περίπτωση που τα προβλήματα επιδεινωθούν από εβδομάδα με τέτοιες πολιτικές και γενικότερα;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Πάρα πολύ και είναι πάρα πολύ έτοιμο γιατί το στελεχιακό δυναμικό που υπάρχει και στην Πολιτική Ηγεσία κυρίως όμως στους εργαζόμενους φορείς των αστικών συγκοινωνιών βάζουν και την ψυχή τους για να διευκολύνουν τέτοιου είδους πολιτικές και κοινωνικές δράσεις. Όταν πηγαίνουμε σε πιο έκτακτες καταστάσεις θεωρώ ότι έχουμε όλοι την ευθύνη αλλά και την πατριωτική αν θέλετε συνείδηση για να λειτουργήσουμε ξεπερνώντας μερικούς δογματισμούς και κακές συνήθειες που είχαμε στο παρελθόν.

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Συγνώμη δε διευκρίνισα σωστά, πόσο οικονομικά έτοιμο είναι το Υπουργείο να κρατήσει τέτοιες πολιτικές;

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Ακούστε, τα οικονομικά και του Υπουργείου και της χώρας είναι σε πολύ κακή κατάσταση.

Αυτές είναι οι στιγμές που πρέπει να δείξουμε αλληλεγγύη σε ειδικές ομάδες που έχουν πληγεί και αυτές είναι και οι στιγμές που πρέπει όλοι να σηκώσουμε τα μανίκια και να ξεπεράσουμε τα προβλήματα που δημιουργούνται. Εγώ πιστεύω ότι αυτό είναι και το στοίχημα του λαού μας αυτή την περίοδο, για να διατηρήσει την Ελλάδα σαν μια χώρα που είναι κυρίαρχη και ανεξάρτητη.

Διότι πριν ξεκινήσει η συνέντευξη τύπου άκουσα ότι υπήρχε και τοποθέτηση από ευρωπαϊκό αξιωματούχο επίσημο για το ναι ή το όχι του δημοψηφίσματος, αυτό είναι φοβερό. Δηλαδή μετά την επιχείρηση εδώ και έξι χρόνια να μη γίνει δημοψήφισμα, τώρα έχουμε και τοποθέτηση.

Πιθανά αν ξαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις μέσα στην εβδομάδα να ζητήσουν κάποιοι να έρθουν να ψηφίσουν από την Ευρώπη, να συμμετέχουν κιόλας. 

ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: (Ερώτηση εκτός μικροφώνου) ..για τους παραχωρησιούχους…

Χ. ΣΠΙΡΤΖΗΣ: Όχι είναι άλλο θέμα και το χειριζόμαστε ξεχωριστά, τελείως ξεχωριστά. Σας ευχαριστώ πολύ. 

 

Πηγη – metaforespress