Μετά από 5 χρόνια, αυξήθηκαν οι επιβιβάσεις στον ΟΑΣΑ (+1,4%)

ATTIKO METRO 1

Αύξηση εσόδων από το συγκοινωνιακό έργο, με μείωση λειτουργικών κερδών παρουσίασε ο όμιλος ΟΑΣΑ, το 2014, σύμφωνα με τα προσωρινά στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο όμιλος. Ειδικότερα, τα έσοδα από το συγκοινωνιακό έργο αυξήθηκαν κατά 14,6 εκατ.(+5,7% το 2014, έναντι του 2013), φτάνοντας τα 273,16 εκατ., έναντι 258,52 εκατ. το 2013.

Αντίθετα, μειώθηκαν σημαντικά τα λειτουργικά κέρδη (0,96 εκατ. το 2014, έναντι 44,97 εκατ. το 2013), εξαιτίας της συρρίκνωσης της κρατικής επιδότησης κατά 57,3 εκατ., σε σχέση με το 2013.    

Επίσης, σημειώθηκε αύξηση της χρήσης των Μέσων, καθώς για πρώτη φορά, μετά από 5 έτη συνεχούς πτώσης, το 2014 σημειώθηκε αύξηση της επιβατικής κίνησης κατά 1,4%, φθάνοντας τις 651,1 εκατ. επιβιβάσεις.  

Κατά 1,4% αυξήθηκαν οι επιβιβάσεις το 2014

Σύμφωνα με τον ΟΑΣΑ, η νέα τιμολογιακή πολιτική, που τέθηκε σε εφαρμογή το Σεπτέμβριο του 2014, εξελίσσεται με επιτυχία. Παρά τις μειώσεις στις τιμές (καθιερώθηκε μηνιαία κάρτα 30 ευρώ), τα έσοδα του ομίλου, από μηνιαίες πωλήσεις εισιτηρίων και καρτών, το τετράμηνο Σεπτ.-Δεκ. 2014, παρουσίασαν μείωση μόλις 128.559 ευρώ, σε συνολικές πωλήσεις 81 εκατ. ευρώ, ήτοι μείωση 0,16% (Σεπτ.-Δεκ. 2014, έναντι Σεπτ.-Δεκ. 2013).  

Οι επιβάτες, ειδικότερα οι φοιτητές και οι νέοι (κύριο επιβατικό κοινό των Μέσων), αγκάλιασαν τη νέα πολιτική, υιοθετώντας την μηνιαία κάρτα, κάτι που αποτελεί και έμμεσο θετικό μέτρο κατά της εισιτηριοδιαφυγής. Χαρακτηριστικό είναι το στοιχείο ότι οι χρήστες των καρτών απεριορίστων διαδρομών αυξήθηκαν κατά 20,8% (Σεπ.-Δεκ. 2014 έναντι Σεπ.-Δεκ. 2013).

Οι κάρτες συνεισφέρουν πλέον το 40,7% των εσόδων από κόμιστρα, σε σχέση με 29,8%, που ήταν το 2013, οπότε ο όμιλος διεύρυνε την πίστη της επιβατικής του βάσης (passenger loyalty). Συνολικά, η τάση στα δεδομένα για τις πωλήσεις της μηνιαίας κάρτας (έχοντας αφαιρέσει τις εποχικές διακυμάνσεις) είναι αυξητική.

Οι στόχοι του 2015

Αναφορικά με τις αρχές του 2015, για τον ΟΑΣΑ (Ιανουάριος 2014, έναντι Ιανουαρίου 2015) παρατηρείται μείωση των εσόδων από πωλήσεις, της τάξης του    -9,44% (για την ΟΣΥ -14,78% και για την ΣΤΑΣΥ -6,83%).

Ωστόσο, ο Ιανουάριος δεν μπορεί να αξιολογηθεί ως ενδεικτικός μήνας, καθώς μια σειρά από δείκτες ενδέχεται να επηρέασαν τη χρήση των Μέσων (ενδεικτικά: πτώση κατανάλωσης εν μέσω προεκλογικής περιόδου, εξαιρετικά χαμηλή τιμή βενζίνης).

Αξίζει να σημειωθεί ότι τους προεκλογικούς μήνες των τελευταίων εκλογικών αναμετρήσεων παρατηρείται σημαντική μείωση εσόδων από τις πωλήσεις. Τον Μάιο του 2012 είχε σημειωθεί πτώση των εσόδων -15,01% και τον Ιούνιο 2012 η πτώση ήταν -14,32%.

Για το 2015, ο Όμιλος σχεδιάζει νέα στοχευμένα προϊόντα, ώστε να καλυφθούν ακόμα πιο αποτελεσματικά οι ανάγκες του επιβατικού κοινού. Με δεδομένο ότι έχει ξεκινήσει η υλοποίηση του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που ολοκληρώνεται έως το τέλος του 2016, αντικαθιστώντας πλήρως τα χάρτινα εισιτήρια και τις κάρτες απεριόριστων διαδρομών, ο Όμιλος θα είναι πλέον σε θέση να διαμορφώσει νέα προϊόντα, ανάλογα με τη χρήση των Μέσων και τις εξειδικευμένες ανάγκες κάθε επιβάτη.  

Τα οικονομικά στοιχεία Ομίλου ΟΑΣΑ

    σε εκατ. ευρώ Φεβ. 2015
Όμιλος ΟΑΣΑ 2011 2012 2013 2014 (Προσωρινά)
Έσοδα από συγκοινωνιακό έργο           295,49              275,64             258,52               273,16  
Λειτουργικές δαπάνες           534,16              459,86             371,55               372,49  
 Ζημίες προ επιδότησης    –        238,67   –         184,22   –        113,03   –             99,33  
Κρατική επιδότηση           159,66              197,67             158,00               100,29  
Λειτουργικά κέρδη/ ζημίες –           79,01                13,45               44,97                    0,96  

 πηγη – metaforespress